1. Žáci vytvoří asociogram (ve skupinách, společná prezentace)
2. Žáci si přečtou text( ve skupinách, ve dvojicích, ale je zde možnost i samostatně), výměna slovní zásoby v rámci dvojic či skupin
3. Žáci vyplní heslovitě pracovní list k dennímu režimu (individuelní práce)
4. Žáci prezentují svůj denní režim (ve dvojicích)
5. Žáci hledají shody a rozdíly mezi svým denním režimem a režimem dítěte z Brazílie, připraví krátkou prezentaci ( ve skupinách)
6. Žáci napíší krátkou zprávu do novin, formulují v ní možné příčiny vzniku dětské práce a jaké jsou možnosti zlepšení (jako DÚ pro jednotlivce)
Návrh hodnocení: hodnocení ve dvojicích, ve skupinách
hodnocení samostatné práce - zhodnocení článku učitelem
Klíč:
Instrukce žákům v cílovém jazyce:
1)Was mache ich gern in der Freizeit? Was muss ich zu Hause machen (Pflichten)
žáci vytvoří ve skupinách asociogram a srovnají je v plénu (5min)
2)Im folgenden Text ist der Tagesablauf und die Situation des 12jährigen Sidnei aus Brasilien stichwortartig beschrieben. Sidnei lebt im Bundesstaat Sao Paulo und arbeitet in der Erntezeit in einer Orangenplantage. Lest den Text.
žáci si ve dvojicích přečtou text, snaží se mu porozumět za podpory učitele, poté mají možnost se dvakrát vystřídat ve skupinách a vyměnit si s ostatními žáky případnou neznámou slovní zásobu, nakonec se vrátí do své původní skupiny a ještě jednou celý text pročtou s porozuměním (15min)
3)Tragt in die rechte Spalte ein, wie euer eigener Tagesablauf aussieht.
žáci si vyplní pracovní list, kam zaznamenají, jak vypadá jejich denní režim (5min)
4)Vergleicht nachher gemeinsam eure Antworten mit denen Sidneis.
žáci ve skupinách srovnají svůj denní režim s denním režimem režimem chlapce z Brazílie - lze zde použít i jazykovou podporu: např. Ich stehe um 7 Uhr auf, aber Sidnei ... .
kontrola může proběhnout frontálně v celé třídě, ale může proběhnout i jen v rámci malých skupin (5min)
5)Wo gibt es Übereinstimmungen, wo Unterschiede? Wodurch sind diese Unterschiede bedingt? Bereitet in den Gruppen kurze Präsentation vor. Ihr könnt die Präsentation auch in der Muttersprache vorbereiten.
žáci ve skupinách připraví krátkou prezentaci s cílem prezentovat shody a rozdíly v denních režimech, a především prezentovat hlavní důvody, které vedou k těmto rozdílům.(7 min)
vlastní prezentace skupin - jedna skupina odprezentuje a ostatní skupiny pouze doplní případné nové skutečnosti (5min)
6)Welche Ursachen hat die Kinderarbeit und was kann man dagegen tun?
Formuliert bitte eine Kurzmeldung für eine Zeitung, die in 50-70 Worten das Wichtigste zusammenfasst und eure Meinung ausdrückt.
žáci dostanou zadání pro DÚ: individuelně mají formulovat krátkou zprávu do novin, kde objasní příčiny vzniku dětské práce a co lze proti tomu dělat. Jazykově si opakují publicistický styl - zpráva do novin. (3min)
PřílohySoubor 1