Artificiální a nonartificiální hudba - hudební výchova

Jméno:Alena Neslaníková
Škola:ZŠ Kosmonautů 13, Ostrava-Zábřeh
Rok:2010



Metodické pokyny pro učitele


Předmět:hudební výchova
Název aktivity:Artificiální a nonartificiální hudba
Jazyk:AJ
Jazyková úroveň:A2
Doporučený ročník:8.třída
Předpokládaná délka:vyučovací hodina



Cíle aktivity


Obsahové cíle
Žák se seznámí s hudbou artificiální a nonartificiální. Žák poznává hudební žánry a jejich průniky.
Jazykové cíle
Žák rozumí a používá slovní zásobu související s hudbou a hudebními žánry, viz Instrukce pro žáky Žák tvoří a odpovídá na otázky v přítomném čase
Kompetence
Kompetence občanská: žák respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví, projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost Kompetence komunikativní: žák naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
Pomůcky
interaktivní tabule, CD nosiče + přehrávač, učebnice HV pro 8. ročník, papírové karty, výkresy, bluetack



Pracovní postup aktivity


Artificiální a nonartificiální hudba

1. Úvod, přivítání v anglickém jazyce.

2. Učitel žákům předá pracovní listy.

3. Probíhá poslech ukázek z CD, např.: 1. J. S. Bach – Toccata a fuga d moll; 2. ABBA – Dancing Queen; 3. N. Paganinni – Caprice č. 5; 4. F. Mendelsohn-Bartholdi – Svatební pochod; 5. Roxette - ukázka disco hudby.

4. Společná četba textu v učebnici HV pro 8. ročník.Tip: Text z učebnice lze nahradit článkem z internetu apod. (Read the text and discuss following terms: classical, popular, modern and trendy music; art (artis) – artificiální, non – nonartificiální.)

5. Žáci společně zařazují anglické pojmy na volné papíry podle kategorií a anglických otázek (artificial and nonartificial music).

6. Žáci vystaví/ vylepí výsledné práce, výkresy s dělením anglické slovní zásoby

7. Shrnutí, hodnocení: viz Pracovní list
Návrh hodnocení: Žáci zařazují audio ukázky z počátku hodiny do artificiální a nonartificiální hudby

Klíč:

Použitá literatura, zdroje: Charalambidis Alexandros, Císař Zbyněk, Pilka Jiří, Matoška Dalibor - Hudební výchova pro 8. ročník základní školy,SPN - pedagogické nakladatelství, a.s., Praha 1998, 151 stran, strany 10-12, ukázky z CD k této učebnici

Rady / tipy z praxe: Hudební ukázky lze volit také podle vlastního výběru.



Pracovní postup pro žáky


Předmět:hudební výchova
Název aktivity:Artificiální a nonartificiální hudba
Jazyk:AJ

Instrukce žákům v cílovém jazyce:
Pracovní list – Artificiální a nonartificiální hudba

1. Poslechni si ukázky skladeb a zapiš, jak se ti líbí, jak na tebe působí, jestli je oblíbená, neoblíbená, jak bys označil druh hudební druh (žánr) každé ukázky:


Ukázka:
1………………………………………………………………………………………………
2.……………………………………………………………………………………………
3.……………………………………………………………………………………………
4………………………………………………………………………………………………
5………………………………………………………………………………………………


2. Přečti si text v učebnici na straně 10-12 a se sousedem prodiskutuj tyto pojmy: hudba vážná, klasická, populární, módní, art (artis) – artificiální, non – nonartificiální.(Read the text and discuss following terms: classical, popular, modern and trendy music; art (artis) – artificiální, non – nonartificiální.)

3. Read the questions on the board – if you donť understand ask your friend or your teacher for help or use a dictionary.

Artificial Music Non-artificial music

1. Who composes it?

2. Who for?

3. Who plays it?

4. Where can you listen to it?

5. When?

6. Aim/goal of music?

7. What to put on?

8. Genres/Kinds of music?

What else belongs to?


4. Společná práce
Z hromady karet s anglickými hudebními pojmy budeme postupně po jedné vybírat a rozhod-neme, ke které anglické otázce pojem přiřadíme a do které poloviny – artificiální nebo nonartificiální. Potom kartu přilepíme na výkresy očíslované podle anglických otázek nahoře a rozdělené na dvě poloviny – artificiální a nonartificiální.

Následující pojmy v obou jazycích ti pomohou.
English terms:
Genre/kind of music, fine art/Art, church/sacred music, listener, music as background, highly educated composer, interpreter, audience, educated listener,aim/goal of music, suita, opera, operetta, team of musicians and singers, chamber music, composer, classical music, orchestra, renaissance music, pup (ular) music, dance music, J.S.Bach, soul music, nice evening dress, great moving experience, T-shirt, jeans, composed music, rock music, disco music, music for everything, house-cleaning music, concert hall, bathroom, bedroom, symphonia, to emuse – for fun, fashionable, jazz music, brass music, country music, tie or bow-tie, fashionable, techno, artistically aim, conductor, electric guitar, text writer,

Czech terms:
Duchovní hudba, posluchač, vyškolený, poučený, dechová hudba, rock and roll, country and western hudba, taneční hudba, oblíbený, populární, vážná hudba, klasická, renesanční, cíl-účel, skladatel, interpret – ten kdo hraje, komorní hudba, žánry – škatulky, skupina tvůrců hudby, hudba jako pozadí, vzdělaný, opera, opereta, svita, motýlek, kravata, pěkné večerní šaty, hudba ke všemu, silný citový zážitek, hudba pro zábavu, tričko, džíny, módní, moderní, hudba složená skladatelem, hudba k domácím pracím, koncertní hala, vysoký umělecký cíl

5. Shrnutí – odpověz na tyto otázky:
- Z čeho vznikl význam slova artificiální?
- Z kterého jazyka?
- Jaké jiné – méně přesné názvy se běžně užívají?
- Znáš některou artificiální skladbu, která je populární?

- Musí být artificiální skladba „vážná“?
- Musí být artificiální a nonartificiální pojmy zcela v protikladu?

- Uveď alespoň 5 pro tebe nových anglických slovíček:

Na závěr zkus označit tyto skladby (z úvodu hodiny) jako A (artificiální) nebo N (nonartificiální):
1. J. S. Bach – Toccata a fuga d moll A N
2. ABBA – Dancing Queen A N
3. N. Paganinni – Caprice č. 5 A N
4. F. Mendelsohn-Bartholdi – Svatební pochod A N
5. Roxette - ukázka disco hudby A N



Přílohy
Soubor 1