Anglie a Marie Stuartovna - dějepis
Jméno: | Mgr. Jarmila Kubánková |
Škola: | ZŠ Nový Bydžov, Klicperova ulice |
Rok: | 2010 |
Metodické pokyny pro učitele
Předmět: | dějepis |
Název aktivity: | Anglie a Marie Stuartovna |
Jazyk: | AJ |
Jazyková úroveň: | A2+ |
Doporučený ročník: | 8.třída |
Předpokládaná délka: | vyučovací hodina |
Cíle aktivity
Obsahové cíleŽák se seznámí s historickým vývojem Anglie v 16. století.
Žák uvede základní informace ze života Marie Stuartovny.
Jazykové cíle
Žák si procvičí tvorbu minulého času prostého (tvoření kladných a záporných vět, otázek);
Žák si rozšíří a aktivizuje slovní zásobu o slovíčka z daného tématického okruhu, např. go mad, behead, treason, executioer, wig.
Kompetence
Kompetence komunikativní - žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu, naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje.
Kompetence sociální - žák účinně spolupracuje ve skupině, přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy.
Pomůcky
obrázek Marie Stuartovny, nahrávky písně Auld Lang Syne a textu Mary, Queen of Scots, mapa Evropy v 16. století, sada kartiček s textem (rozstříhaný podle odstavců) pro každou skupinu, dataprojektor
PřílohySoubor 1 Soubor 2
Pracovní postup aktivity
1. Žáci se postaví do kruhu dají ruce křížem a chytí se jeden druhého, za podpory dataprojektoru s hudbou a textem písně Auld Lang Syne zpívají.
2. Žáci pracují s textem o Mary, Queen of Scots; pracují ve skupinách po čtyřech; vyhledávají neznámá slova ve slovníku;
3. každá skupina obdrží sadu kartiček textu, který je rozstříhaný po odstavcích; text srovnají ve správném pořadí; text si nyní poslechnou a zkontrolují správnost;
4. Žáci zodpoví kontrolní otázky k textu.
Klíč:
Použitá literatura, zdroje: http://www.youtube.com/watch?v=acxnmaVTlZA - píseň Auld Lang Syne
http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mary_Stuart_Queen.jpg - obrázek Marie Stuartovny
Hutchinson Tom, Project 3, 1. vyd. 1987, OUP, audio kazeta, strana 1, č. 11
Hutchinson Tom, Project 3, 1. vyd. 1987, OUP, 130 stran, s. 50 - 51
Rady / tipy z praxe: Při skupinové práci s textem lze jedné skupině zadat vyhledávání neznámých slov ve slovníku, ostatní skupiny pracují s textem.
Pracovní postup pro žáky
Předmět: | dějepis |
Název aktivity: | Práce s textem |
Jazyk: | AJ |
Instrukce žákům v cílovém jazyce:
1. Make a circle, cross your hands and hold your friends; sing the song Auld Land Syne.
2. Work with the article about Mary, Queen of Scots; look up the unknown words in a dictionary.
3. Put the text in the correct order.
4. Listen to the text and check your answers and ideas with other children.
5. Ask your partner questions, e.g.: "What did Mary look like? Who was her father? What happened to Riccio?"
6. Form groups of 4; each group thinks of two questions to ask the class; groups get a point for a correct answer.
7. Answer these questions and write them in your exercise book: "When did Mary live? Who was she?" Write some facts about her life.
PřílohySoubor 1 Soubor 2