výtvarná výchova - Stavitelé katedrál - nástěnná malba
Jméno: | Lenka Michalcová |
---|---|
Škola: | GJS Zlín |
Rok: | 2010 |
Metodické pokyny pro učitele
Předmět: | výtvarná výchova |
---|---|
Název aktivity: | Stavitelé katedrál - nástěnná malba |
Jazyk: | FJ |
Jazyková úroveň: | A1+ |
Doporučený ročník: | 8.třída |
Předpokládaná délka: | více vyučovacích hodin |
Cíle aktivity
Obsahové cíle
seznámení žáků s gotickou sakrální architekturou, se životem a dílem řemeslníků 14. a 15. století
Jazykové cíle
Apprendre les couleurs, conjugaison des verbes au présent,
vocabulaire du domaine des arts plastiques.
Pomůcky
de l’argile sec (d‘une couleur claire), des couleurs pour la peinture – la gouache (jaune, rouge, bleu, vert, brun, noir), des pinceaux, une toile (des draps), un cadre en bois, de l’eau, des gobelets, des spatules, un marteau pour broyer l’argile, une bâche plastique, une agrafeuse,
un fusain, une feuille de papier, un crayon
Přílohy
seznámení žáků s gotickou sakrální architekturou, se životem a dílem řemeslníků 14. a 15. století
Jazykové cíle
Apprendre les couleurs, conjugaison des verbes au présent,
vocabulaire du domaine des arts plastiques.
Pomůcky
de l’argile sec (d‘une couleur claire), des couleurs pour la peinture – la gouache (jaune, rouge, bleu, vert, brun, noir), des pinceaux, une toile (des draps), un cadre en bois, de l’eau, des gobelets, des spatules, un marteau pour broyer l’argile, une bâche plastique, une agrafeuse,
un fusain, une feuille de papier, un crayon
Přílohy
Pracovní postup aktivity
1. Studenti si týden dopředu připraví malé kousky hlíny a nechají ji uschnout.
2. Namalují si plakáty, které ilustrují slovní zásobu:
BROYER ROZDRTIT
ARGILE HLÍNA
COULEUR BARVA
PINCEAU ŠTĚTEC
MÉLANGER MÍCHAT
DESSINER KRESLIT
PEINDRE MALOVAT
CROQUIS NÁČRTEK (SKICA)
MARTEAU KLADIVO
TOILE PLÁTNO
PAPIER PAPÍR
CATHÉDRALE KATEDRÁLA
CRAYON TUŽKA
FUSAIN UHEL
AGRAFEUSE SEŠÍVAČKA
3. Učitel představí gotickou katedrálu, styl její výzdoby (malba přírodními barvami, styl a témata malby, symbolika barev, život řemeslníků 15. století), dále představí náčtník Villarda de Honnecourt.
4. Žáci se rozdělí do skupin, které budou mít určitou specializaci. Jedna připraví barvy, druhá natáhne plátno na rám a třetí nakreslí na papír návrhy.
Barvy: do kelímku dejte suchou hlínu, zalijte ji vodou a nechejte chvilku odstát, až se hlína rozpadne na šlikr, přimíchejte do ní temperovou barvu, v případě potřeby zřeďte konzistenci vodou.
Plátno: natáhněte plátno na rám pomocí sešívačky
5. Poté se všechny návrhy sjednotí na celou plochu plátna
6. Všichni pracují na vymalování ploch barvami.
Použitá literatura, zdroje:
http://villarddehonnecourt.free.fr/
http://www.limousin.culture.gouv.fr/spip.php?article295&id_document=430
2. Namalují si plakáty, které ilustrují slovní zásobu:
BROYER ROZDRTIT
ARGILE HLÍNA
COULEUR BARVA
PINCEAU ŠTĚTEC
MÉLANGER MÍCHAT
DESSINER KRESLIT
PEINDRE MALOVAT
CROQUIS NÁČRTEK (SKICA)
MARTEAU KLADIVO
TOILE PLÁTNO
PAPIER PAPÍR
CATHÉDRALE KATEDRÁLA
CRAYON TUŽKA
FUSAIN UHEL
AGRAFEUSE SEŠÍVAČKA
3. Učitel představí gotickou katedrálu, styl její výzdoby (malba přírodními barvami, styl a témata malby, symbolika barev, život řemeslníků 15. století), dále představí náčtník Villarda de Honnecourt.
4. Žáci se rozdělí do skupin, které budou mít určitou specializaci. Jedna připraví barvy, druhá natáhne plátno na rám a třetí nakreslí na papír návrhy.
Barvy: do kelímku dejte suchou hlínu, zalijte ji vodou a nechejte chvilku odstát, až se hlína rozpadne na šlikr, přimíchejte do ní temperovou barvu, v případě potřeby zřeďte konzistenci vodou.
Plátno: natáhněte plátno na rám pomocí sešívačky
5. Poté se všechny návrhy sjednotí na celou plochu plátna
6. Všichni pracují na vymalování ploch barvami.
Použitá literatura, zdroje:
http://villarddehonnecourt.free.fr/
http://www.limousin.culture.gouv.fr/spip.php?article295&id_document=430
Pracovní postup pro žáky
Předmět: | výtvarná výchova |
---|---|
Název aktivity: | LES BÂTISSEURS DES CATHÉDRALES |
Jazyk: | FJ |
Instrukce žákům v cílovém jazyce:
1. Divisez-vous en trois groupes, chaque groupe fait un travail spécialisé.
2. Groupe1: mettez de l’argile sec et de l‘eau dans un gobelet, laissez -en reposer quelques minutes, ajoutez une couleur (vert, brun, noir, jaune, rouge, bleu), mélangez bien.
3. Groupe 2: avec votre professeur fixez la toile sur un cadre en bois à l’aide d’une agrafeuse, il faut la tendre bien.
4. Groupe3: dessiner sur une feuille de papier des croquis pour la peinture murale.
5. Tous les groupes travaillent ensemble: à l’aide du fusain faites un dessin préalable sur la toile d’aprés vos croquis.
6. Prenez vos couleurs et colorez la peinture murale.
Přílohy
1. Divisez-vous en trois groupes, chaque groupe fait un travail spécialisé.
2. Groupe1: mettez de l’argile sec et de l‘eau dans un gobelet, laissez -en reposer quelques minutes, ajoutez une couleur (vert, brun, noir, jaune, rouge, bleu), mélangez bien.
3. Groupe 2: avec votre professeur fixez la toile sur un cadre en bois à l’aide d’une agrafeuse, il faut la tendre bien.
4. Groupe3: dessiner sur une feuille de papier des croquis pour la peinture murale.
5. Tous les groupes travaillent ensemble: à l’aide du fusain faites un dessin préalable sur la toile d’aprés vos croquis.
6. Prenez vos couleurs et colorez la peinture murale.
Přílohy