dějepis - Vikingové
Jméno: | Dana Buchartova |
---|---|
Škola: | ZŠ Planá Valy |
Rok: | 2010 |
Metodické pokyny pro učitele
Předmět: | dějepis |
---|---|
Název aktivity: | Vikingové |
Jazyk: | AJ |
Jazyková úroveň: | A2 |
Doporučený ročník: | 7.třída |
Předpokládaná délka: | více vyučovacích hodin |
Cíle aktivity
Obsahové cíle
Žák definuje, kdo byli Vikingové.
Žák ukáže na mapě odkud pocházeli.
Žák vysvětlí, jak a proč cestovali.
- popíše jak žili, čím se živili, co uměli
- ukáže na mapě, které oblasti osídlili
Jazykové cíle
Žák pracuje s textem, vyhledá potřebné informace, dokončí věty.
Žák aktivizuje a doplní slovní zásobu (názvy zemí, zeměpisné názvy), vyhledá neznámá slova ve slovníku.
Žák přiřadí slova k obrázkům.
Žák aktivně používá minulý prostý čas (pravidelná i nepravidelná slovesa).
Kompetence
Kompetence k učení: žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení.
Kompetence k řešení problémů: žák samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů.
Pomůcky
Obrázek na tabuli či projektor - Viking
Mapa
Slovník
Přílohy
Žák definuje, kdo byli Vikingové.
Žák ukáže na mapě odkud pocházeli.
Žák vysvětlí, jak a proč cestovali.
- popíše jak žili, čím se živili, co uměli
- ukáže na mapě, které oblasti osídlili
Jazykové cíle
Žák pracuje s textem, vyhledá potřebné informace, dokončí věty.
Žák aktivizuje a doplní slovní zásobu (názvy zemí, zeměpisné názvy), vyhledá neznámá slova ve slovníku.
Žák přiřadí slova k obrázkům.
Žák aktivně používá minulý prostý čas (pravidelná i nepravidelná slovesa).
Kompetence
Kompetence k učení: žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení.
Kompetence k řešení problémů: žák samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů.
Pomůcky
Obrázek na tabuli či projektor - Viking
Mapa
Slovník
Přílohy
Pracovní postup aktivity
1.Práce v mateřských skupinách
- žáci jsou rozděleni do "mateřských" skupin (nejméně po5) a obdrží pracovní list (Worksheet1)
- učitel prezentuje obrázek Vikinga (žáci mají na W1), žáci hádají kdo, odkud může být
- žáci stále ve skupinách luští runy
2. Práce v pracovních skupinách (Worksheets 2,3)
- žáci jsou rozděleni do 5 pracovních skupin, práce s textem, získávají informace pro mateř. skupinu
3. Práce v mateřské skupině
- žáci doplňují získané informace do tabulky (Workshet 4)
4. Kontolní pracovní list(Worksheet5)
- vyplní každý žák sám (dvojice, skupina)
Návrh hodnocení: Neformální - skupinová práce, test na závěr může vypracovat jedinec (skupina) Hodnocení - slovní
Klíč: W1-Viking;Skandinávie;ryby,divoká zvěř,maso dom.zvířat W5-1,red:Norway,Sweden,Denmark, blue:North America, Mediterranean Sea, Britain, Ireland, Scotland, France, Russia;2,bought:silver,silk,spices,wine,jewellery,glass,pottery,sold:honey,wheat,wool,wood,iron,fur,leather,fish 3.T,F,F,T,T,F.
Použitá literatura, zdroje:
http://www.bbc.co.uk/schools/primaryhistory/vikings/
http://cd7.e2bn.net/e2bn/leas/c99/schools/cd7/website/Vikings.htm
http://home.freeuk.net/elloughton13/origins.htm
Rady / tipy z praxe: 2 vyučovací hodiny (dvouhodinový blok)
- žáci jsou rozděleni do "mateřských" skupin (nejméně po5) a obdrží pracovní list (Worksheet1)
- učitel prezentuje obrázek Vikinga (žáci mají na W1), žáci hádají kdo, odkud může být
- žáci stále ve skupinách luští runy
2. Práce v pracovních skupinách (Worksheets 2,3)
- žáci jsou rozděleni do 5 pracovních skupin, práce s textem, získávají informace pro mateř. skupinu
3. Práce v mateřské skupině
- žáci doplňují získané informace do tabulky (Workshet 4)
4. Kontolní pracovní list(Worksheet5)
- vyplní každý žák sám (dvojice, skupina)
Návrh hodnocení: Neformální - skupinová práce, test na závěr může vypracovat jedinec (skupina) Hodnocení - slovní
Klíč: W1-Viking;Skandinávie;ryby,divoká zvěř,maso dom.zvířat W5-1,red:Norway,Sweden,Denmark, blue:North America, Mediterranean Sea, Britain, Ireland, Scotland, France, Russia;2,bought:silver,silk,spices,wine,jewellery,glass,pottery,sold:honey,wheat,wool,wood,iron,fur,leather,fish 3.T,F,F,T,T,F.
Použitá literatura, zdroje:
http://www.bbc.co.uk/schools/primaryhistory/vikings/
http://cd7.e2bn.net/e2bn/leas/c99/schools/cd7/website/Vikings.htm
http://home.freeuk.net/elloughton13/origins.htm
Rady / tipy z praxe: 2 vyučovací hodiny (dvouhodinový blok)
Pracovní postup pro žáky
Předmět: | dějepis |
---|---|
Název aktivity: | Vikingové |
Jazyk: | AJ |
Instrukce žákům v cílovém jazyce:
(groupwork - worksheet 1)
1. Look at the picture and think about the man (Who is it? Where is he from?)
2. Find the word written in runes.
3. Discuss in your group what you want to know about "him".
4. Please make 5 new groups.
5. Read the text (worksheets 2 and 3) and complete the notes (write them down for your "mother" group).
6. Work in your "mother" group - fill in the chart (worksheet 4).
7. Fill in worksheet 5.
Přílohy
(groupwork - worksheet 1)
1. Look at the picture and think about the man (Who is it? Where is he from?)
2. Find the word written in runes.
3. Discuss in your group what you want to know about "him".
4. Please make 5 new groups.
5. Read the text (worksheets 2 and 3) and complete the notes (write them down for your "mother" group).
6. Work in your "mother" group - fill in the chart (worksheet 4).
7. Fill in worksheet 5.
Přílohy